Sprog
Projekt og fag |
Partnere | Tovholderskole Styregruppe |
Periode |
Indholdsresumé |
Midler bevilget af | |
|
|
|
|
|
| |
Vild med Sprog
alle sprogfag | Frederikshavn Gymnasium og Fr.havn Kommune Hjørring Kommune | Hjørring Gymnasium
Rektor Elsebeth G. Austin
Styregruppe: Rektor Elsebeth G. Austin (ansvarlig) Hjørring: Nina Frølund, Hj.Gym Line R. Mørkholt, Hj.Gym Gitte Adamsen. Hj.Kom Frederikshavn: Udd.chef. Per Høberg, Fr.havn Gym 2 sproglærere Fr.havn Gym. Udd.konsulent, Region Nordjylland | 2019-2022 | Hjørring Gymnasium og Frederikshavn Gymnasium arbejder sammen for at formulere sprogstrategier i de to kommuner. Nye initiativer skal styrke og skabe begejstring for sprog. De unge skal lære, at sprog er nøglen til den globaliserede verden med uendelige muligheder. Projektet skal vise, at det er sjovt at lære om sprog og kultur. Det skal vise de unge, at sprogtilegnelse både kan være noget helt andet, end de tidligere har oplevet, samt medvirke til at afklare dem i forhold til deres fremtidige uddannelsesvalg, så de ser valget af sprog og en sproglig retning som døren til mange muligheder. I projektet indgår etablering på Hjørring Gymnasium af et ”Romansk Hus” som et sprogværksted for både folkeskoleelever og gymnasiets egne sprogelever.
| Region Nordjylland | |
Sprogstrategi: sprogambassadører
alle sprogfag |
| Hjørring Gymnasium
Rektor Elsebeth G. Austin
Mette Kirkegaard, Katrine H. Andersen
| 2020 efterår | Formålet er at understøtte delelementer i en sprogstrategi i Hjørring Kommune, hvor alle uddannelsesinstitutioner vil bidrage til at styrke fremmedsprogene i uddannelsessystemets fødekæde. Fokus er på tysk, fransk og spansk, men engelsk og latin vil også indgå i sprogsamarbejdet, da netop engelsk og latin er en vigtig forudsætning for at vælge 2. fremmedsprog: 1) bevidsthed om, at engelsk langt fra er nok i den globaliserede verden og 2) bevidsthed om, at kendskabet til latin som de europæiske sprogs moder giver en solid basis for sprogforståelse. Sprogstrategien skal anvendes fra skoleårets begyndelse i august 2020, og målet er så at få udarbejdet materiale til gymnasiets elevambassadører til 2020/21 | Børne/ Undervisningsministeriet | |
It og mundtlighed i2. fremmedsprog
fransk, spansk, italiensk |
| Hjørring Gymnasium Rektor Elsebeth G. Austin
Nina Frølund | 2020 efterår | Projektet skal styrke arbejdet med mundtlighed og it for de romanske sprog. Alle gymnasiets undervisere i nævnte sprogfag involveres i projektet. Der er primært fokus på den daglige sprogundervisning, men også på brobygningsforløb med folkeskoler, vores talent-arrangementer (fx vores landsdækkende sprogcamp), introforløb, etc. Vigtigheden af kommunikative kompetencer fremhæves, særligt mundtlighed på fremmedsprog samt styrkelse af motivationen og lysten til at lære fremmedsprog. I projektet bruges it-didaktisk design til at støtte og motivere elever til øget mundtlighed i forskellige kontekster og med forskellige samtalepartnere på fremmedsprog. Underviserne i fransk, italiensk og spansk skal udvikle materialer, til begynder-sprogsundervisningen. Elevernes mundtlige sprogproduktion skal fremmes ved hjælp af it i læreprocessen.
| Børne/ Undervisningsministeriet | |
Sprogcamp og erhvervsliv
alle sprogfag
|
| Hjørring Gymnasium Rektor Elsebeth G. Austin
Nina Frølund Mette Kirkegaard
| 2020 efterår | Projektet vil udvikle nuværende koncept for Sprogcampen, så det, ud over at have fokus på det talte sprog i en praksis-orienteret sammenhæng, også skal inddrage karrierevalg. I projekt skal udarbejdes nye workshopbeskrivelser for eventen så eleverne på messen også kan udarbejde og præsentere fiktive sprog-/karriereprofiler på messen for at reflektere over muligheder med sprog. Desuden skal de øvrige programpunkter videreudvikles, fx diverse materialer, oplæg og konkurrencer, så de bliver fokus på karrierelæring. | Børne/ Undervisningsministeriet |
Vil du være en del af HJGYM?
Kig rundt – tag kontakt til os, måske har vi også en plads til dig.