Naturvidenskab
Tovholderskole Styregruppe | ||||||
Foodlab
| Hjørring erhvervsliv | Hjørring Gymnasium Vicerektor Lars Høgh Konsulent: Walther Rahbek Styregruppe: Vicerektor Lars Høgh, (ansvarlig) Udd.chef Vibe Schmidt Fagrep. for biologi, bioteknologi samt kemi Udd.konsulent, Region Nordjylland | 2020-2022 | Hjørring Gymnasium ønsker med FoodLab-projektet at undersøge, hvilke konkrete barrierer der findes blandt eleverne i forhold til at vælge naturviden-skabsfag – især kemi, biologi og bioteknologi med relevans til fødevareerhvervet i området. Projektet etablerer kontakt til 20 virksomheder inden for primært industri (fiskeri og landbrug), forarbejdning til fødevarer og oplevelseserhverv med relevans for fødevarer. Der skal udvikles undervisningsforløb til anvendelse i et nyindrettet FoodLab på skolen og også til anvendelse i samarbejde med lokale virksomhedssamarbejder. | Region Nordjylland | |
STEM og samfundsfagnaturvidenskabelige fag og samfundsfag
| Aalborghus Gymnasium Vesthimmerlands Gymnasium Aalborg Universitet | Vesthimmerlands Gymnasium Tovholder for Hj.Gym: Vicerektor Lars Høgh | 2019-2022 | Cases i undervisningen skal inspirere eleverne ved fx at sætte fokus på samfundsfaglige problemstillinger, som kan løses ved naturvidenskabelige tilgange i emner som fx bæredygtighed, trafikplanlægning, eksport mm, hvor natur- og ingeniørvidenskabelige fag integreres i den samfundsfaglige undervisning. Problemstillinger i disse områder kræver ofte viden om både sociale, økonomiske og miljømæssige forhold. Flere fag arbejder sammen om forløb, som inddrager viden fra samfundsfag og matematik og de naturvid. fag. Forløb bygges op om en case fra AAU med udgangspunkt i en problemstilling, eleverne kan relatere til, og som præsenterer de ingeniør- eller naturvidenskabelige uddannelser. | Region Nordjylland | |
Digital Dannelse og ”Computational Thinking”naturvidenskabelige fag i samarb. med relevante fag
| UCN: læreruddannelsen i Hjørring | Hjørring Gymnasium Rektor Elsebeth G. Austin Styregruppe Rektor Elsebeth G. Austin (ansvarlig) Studieleder Thorkild Rams, UCN, Hjørring 1 underviser, lærerudd. 2 undervisere fra Hj.gym. 1 lærerstuderende 2 gymasieelever Uddannelseskonsulent, Region Nordjylland | 2020-2022 | Sammen med UCNs læreruddannelse i Hjørring arbejdes med et ”hvordan” og ”hvorfor” i den digitale dannelse, hvor den hastige teknologiske udvikling dominerer vores adfærd. Digital dannelse og ”computational thinking” er omdrejningspunktet i samarbejdet, som involverer både undervisere fra UCN og gymnasiet, lærerstuderende og gymnasieelever. Fokus på konkret forståelse af de mekanismer, der er på spil i den moderne teknologi, som styrer og bestemmer vores adfærd. Lærerstuderende, som har valgt det nye modul ”teknologiforståelse” vil sammen med undervisere fra UCN og gymnasiet udarbejde faglige forløb til undervisning af gymnasieeleverne. I mødet med UCNs studerende får gymnasieeleverne indsigt i, hvordan den videregående uddannelse arbejder med teknologiproblematikken. Gymnasielærerne får indsigt i arbejdet med teknologiforståelse i folkeskolen. | Region Nordjylland |